fredag 29 april 2011

DJ JENS sågar Folkpartiets Radiopolitik !

Här kastar vi oss snabbt mellan ämnena på
yacatchme hahaha :-)

Läste nyligen Folkpartiets nya skrift
"En Liberal Framtidssatsning på Radion"
och blev så upprörd av det som stod där
att jag bara var tvungen att skriva ett
mail till FP, som jag härmed väljer att
publicera för alla Er som följer
våran blogg.

Kom gärna med synpunkter och kommentarer...

"Hej Folkpartiet !

Mitt namn är DJ JENS, radio DJ på den
oberoende & helt fria närradiostationen
MRS ute i Vällingby i västra Stockholm
sedan 15 år tillbaka.

MRS är en station som har spelat olika
typer av "urban" och "svart" musik som
hip-hop, rap, r&b, soul, reggae
och house ute i förorten ända sedan
Oktober 1980.

Vi var länge med och slogs i frontlinjen för
den "fria" radio som kom till i Sverige
i början av 90-talet, men som sen blivit
en sådan besvikelse och allt annat än fri.

Anledningen till att jag skriver till er är
att jag just läst ert radiopolitiska program
"En Liberal Framtidssatsning på Radion"
som jag är OERHÖRT KRITISK MOT !

Ni säger att ni är LIBERALER, men ni nämner
KNAPPT ETT ORD om att det idag råder nästan
totalt monopol på den svenska radiomarknaden
som HELT KONTROLLERAS AV SR, MTG & SBS Radio !!!

MTG och SBS Radio har ju tillåtits att köpa
upp ALLA dom privata lokalradiotillstånden
och därmed totalt upphävt konkurrensen på
det området.
Men åt detta verkar ni inte vilja göra
nånting, HUR "LIBERALT" ÄR DET?????


Enda alternativet är SR, med sin
"staten ska tala om vad som är bra
för folket" attityd till allt.

NI NÄMNER KNAPPT ENS DEN IDAG ENDA VERKLIGT FRIA
& OBEROENDE RADION I SVERIGE, NÄRRADION,
eller utvecklingen på internet där VERKLIGT
FRIA STATIONER som vi på MRS idag lever och
utvecklas.

Jag och MRS Radio har i många år KÄMPAT för
den svarta musiken och hiphopen, som idag är
jättepopulär i t ex förorten MEN UNDER
ALLA ÅR TOTALT IGNORERATS AV DOM STORA STATIONERNA!

Men nu finns äntligen internet där en helt ny
svensk hiphop-scen har utvecklats HELT OBEROENDE
AV DOM STORA ELEFANTERNA tack vare oss på MRS,
bloggar som DuVetInte.se och hemsidor
som Kingsizemagazine.se och Klubbkoll.se.

MEN OM DETTA NÄMNER NI INGENTING, känns som
om ni fortfarande lever kvar i 1987 eller nått.

Å en satsning på Digitalradion kommer bara
gynna dom stora elefanterna, ni borde istället
uppmuntra utvecklingen med VERKLIGT FRI RADIO på
internet + satsa på ökad mångfald i den analoga
radion, annars tycker jag ni ska sluta kalla er
för "liberaler"

Ni borde jobba för att tillåta fler mindre lokala
sändningstillstånd i den analoga FM-radion som
INTE kan köpas upp av MTG eller SBS.
Finns hur mycket plats som helst för det på bandet,
jag har varit mycket i London genom åren där massor
av piratradiostationer som kör musik som jag
gillar lyckas tränga in sig på FM-bandet utan
att störa varandra.

Det enda jag håller med er om är
att ta bort "radio- och tv-avgiften"
- den är en skam för demokratin och borde
tas bort - den bygger på en Sovjet-aktig idé
om att kulturen ska komma uppifrån till folket,
att en "elit" ska bestämma vad som är bra kultur
för folket - HEMSKT !
Kultur kommer ALLTID underifrån...

Tack för ordet

Jens Dünkelberg
HipHop DJ & bloggare
e-mail: jensunderground@hotmail.com
Min hemsida hittar ni här: http://www.mrs.se/jens
MRS hemsida här: http://www.mrs.se
Min blogg här: http://yacatchme.blogspot.com
& här: http://www.klubbkoll.se"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar